Monit ważnym pojęciem dla klientów instytucji pozabankowych
Pożyczki, w tym pożyczki na raty, pomagają w razie problemów z finansami. Łatwo jest je otrzymać, o ile spełniamy warunki postawione przez pożyczkodawcę. Kiedy uzyskamy wsparcie budżetu i ustalimy harmonogram spłat, musimy w terminie uiszczać płatności. Jeśli przypadkiem bądź celowo zapomnimy o regulowaniu zobowiązania, możemy spodziewać się monitu. Monit jest wezwaniem do zapłaty. Ma przypomnieć nam o obowiązku uiszczenia należności związanych z uzyskanym świadczeniem, w razie gdy pożyczkodawca nie odnotuje wpłat. Kiedy powinniśmy się go spodziewać? Zazwyczaj instytucje pozabankowe wysyłają pierwszy monit po upływie od 7 do 21 dni od upływu terminu, w którym mieliśmy dokonać spłaty. Koszty monitów pokrywa pożyczkobiorca, co dodatkowo zwiększa jego dług.
Rodzaje monitów dla pożyczkobiorców niespłacających pożyczek
Monit przypomina nam o konieczności uregulowania zobowiązania. Chociaż pożyczki ratalne pomagają w większych wydatkach, to – kiedy nie będziemy ich spłacać – mogą sporo namieszać w naszej sytuacji finansowej. Pożyczkodawcy stosują kilka form monitów. Pierwszym z nich jest monit elektroniczny. Wiążę się z najniższą opłatą i jest przesyłany w formie SMS-a bądź e-maila. Jeśli nie poskutkuje, pożyczkodawca decyduje się na wykonanie telefonu. Trzeba pamiętać, że nawet kiedy nie podniesiemy słuchawki, monit może zostać uznany. Wszystko zależy od konkretnej instytucji, która próbuje nakłonić pożyczkobiorcę do uregulowania należności. Kolejnym typem monitu jest monit listowny, zwykle w formie listu poleconego. Monit listowny może być wysłany jako wezwanie przedsądowe – wówczas lepiej dla nas, abyśmy zareagowali na takie upomnienie i w końcu podjęli konieczne kroki. W przeciwnym wypadku pożyczkodawca będzie zmuszony do kolejnych działań, które mogą zakończyć się nawet na egzekucji komorniczej.
Czy rzetelna spłata pożyczki uchroni przed monitami?
Tylko skrupulatne trzymanie się terminów spłat może uchronić nas przed monitami. Dlatego, jeśli obawiamy się, że zapomnimy o istotnych datach, ustawmy automatyczne przelewy na naszym koncie bankowym. Dzięki temu będziemy mieć pewność, że płatność zostanie uregulowana, a my nie otrzymamy monitu. Kiedy zaś nie jesteśmy w stanie spłacić pożyczki z racji innych, bardzo naglących wydatków, powinniśmy jak najszybciej skontaktować się z Biurem Obsługi Klienta.
Rzetelna spłata jest możliwa, o ile z rozsądkiem podejdziemy do wysokości pożyczanej kwoty. Chociaż pożyczkodawcy gwarantują naprawdę wysoką pomoc finansową, nie zawsze warto jest się starać o maksymalną kwotę pożyczki ratalnej. W przeciwnym razie na monitach się nie skończy. Będziemy zastanawiać się, jak nie doprowadzić do spirali zadłużenia, która jest znacznie poważniejszym zagrożeniem.